Krav til solafskærmning for skolens indeklima
“Studier har vist, at et dårligt indeklima kan påvirke elevernes præstation og læring med op til 10%…”
Sådan starter rapporten “Branchevejledning for indeklima i skoler 2021”. Og det gør sig stadig gældende på mange skoler i Danmark.
Med korrekt og teknisk solafskærmning samt automatisk betjening, kan skolen imødekomme alle gældende regler ift. rapporten og anbefalinger fra arbejdstilsynet.
Her får du alt om, hvordan den rette solafskærmning kan bidrage positivt til en sundere hverdag for både elever og personale.
Kontakttrivsel og læringsudbytte
Implementering af funktionel solafskærmning i skoler er afgørende for at opretholde et behageligt og produktivt indeklima. Et indeklima som bidrager til elevernes og personalets trivsel og læringsudbytte.
Ved at vælge de rette typer solafskærmning og sikre korrekt styring og vedligeholdelse, kan skolerne balancere behovet for naturligt sollys og udsyn med kravene til temperaturkontrol og energieffektivitet.
Ifølge rapporten er antallet af varme timer ofte det parameter, der afgør valget af løsninger, og indeklimaet skal også realiseres uden unødigt højt energiforbrug. Rapporten afslører imidlertid også, at højt energiforbrug ikke er en garanti for et godt indeklima.
Derfor er funktionelle gardiner og solafskærmning af afgørende betydning!
Kontakt Erhvervskonsulentforbedrer energiudnyttelsen
Ved at reducere behovet for energikrævende køling og opvarmning mindskes energiforbruget betydeligt. Dette er særlig vigtigt i sydvendte lokaler, hvor solens varmeintensitet er størst.
Med udvendige screens, som er automatisk motorstyret, mindskes overophedning, og alle lokaler forbliver tempererede og behagelige – Også selvom solen står lige på det meste af skoledagen.
Øget komfort med passende lys
Effektiv solafskærmning forhindrer blænding, hvilket forbedrer arbejds- og læringsmiljøet for både elever og lærere.
Både udvendige og indvendige rullegardiner med screendug er med til at filtrere solens skarpe stråler og dermed fjerne skarpt lys i øjnene. På den måde kan alle arbejde ugeneret og uden genskiv i PC-skærme.
Automatisk motorstyring
Vær på forkant med automatisk solafskærmning. Det sikrer det gode indeklima, inden skoledagen starter, fordi det også aktiveres, når der ikke er personer i lokalet.
Vælger I manuelt betjent solafskærmning, aktiveres afskærmningens funktion først, når der allerede er for varmt.
Automatiseret motorstyring er mere energieffektivt end manuel betjening, også hvis det er indvendig solafskærmning.
Hensyn til brugsfrekvens
I skoler bør solafskærmningen, ifølge rapporten, vurderes efter brugsfrekvens, fordi solafskærmningens effektivitet ofte måles i brugstimer.
Med korrekt og teknisk solafskærmning samt automatisk betjening, kan skolen imødekomme alle gældende regler ift. rapporten og anbefalinger fra arbejdstilsynet.
Udsynsklasser og vægtningsfaktorer
Solafskærmningens påvirkning af udsynet klassificeres i forskellige udsynsklasser, som vægtes forskelligt i forhold til deres brugstid.
For eksempel vægtes en time med en screen i udsynsklasse 3 lavere end en time med helt blokeret udsyn, hvilket tillader flere timer med delvis afskærmning uden at overskride det tilladte antal timer for brug.
Vigtige overvejelser i projektstyringen
Når der skal skabes et godt indeklima, skal der tages mange valg allerede fra begyndelsen af et bygge- eller renoveringsprojekt. Især hvilke typer solafskærmning, der skal skabe bedst værdi og give mening til lokalets placering og formål.
I dag findes der flere løsninger til multifunktionelle klasselokaler, hvor der f.eks. både er behov for mørklægning og stabilisering af lys og varme.
Vigtige overvejelser ift. flugtveje, monteringsmetoder og vinduernes åbning mm. er bland de mange hensyn, der også skal tages så tidligt som muligt i projektet.