Hjemlighed på plejehjem
Sundhedsstyrelsens rapport 2024 ”Mere hjemlighed på plejehjem” er en tværgående opsamling af erfaringer fra 16 danske projekter i plejehjemssektoren.
En af rapportens 3 virkningsfulde elementer er: Etablering af indbydende rammer, som skaber en rar og hjemlig stemning, hvor borgeren finder ro og tilgængelighed, og hvor de bl.a. kan føle sig som vært for deres egne gæster.
I den forbindelse sætter vi herunder fokus på, hvordan gardiner, tæpper samt udvendig og indvendig solafskærmning bidrager aktivt til hjemlighed på plejehjem.
Læs opsamlingsrapporten herStemning og trivsel på plejehjem
Det er ikke ens for alle, hvad der føles godt og hjemligt, men den gode og behagelige stemning beskrives i rapporten som væsentlig.
Farver i indretningen, bløde gardiner, nye møbler, puder, planter og billedudsmykning er med til at skabe mere hjemlighed i beboerens private område og i fællesarealer. På den måde motiveres beboerne bl.a. til at opholde sig i længere tid i fællesskabet og deltage i aktiviteter.
Gardiner og tæpper er de anonyme men vigtige elementer i indretningen, som er med til at give plejehjemmet en følelse af hjemlighed.
Stimulering af sanserne
Høje lyde og rumklang arbejdes der på at nedbringe, og her kan akustikdæmpende tekstilgardiner og lydabsorberende lydvægge bidrage til den nødvendig ro og stemning, så beboerne bliver i lokalet, og bevarer lysten til fællesskabet.
Gardinernes bløde bølger og tekstilets sanselige farver tilfører noget godt og vigtigt til den gode stemning, og gør plads til afslapning og fordybelse.
Tekstilerne kan også bidrage til at styre solens stråler, så lyset bruges rigtigt og behageligt.
Omgivelser der vækker minder
At åbne op og etablere rum for udsigt og udnytte de visuelle indtryk fra vinduerne, er med til at stimulere hukommelse og vække minder. Her kan lange solgardiner eller rullegardiner med screenvæv filtrerer sol og varme efter behov, uden at fjerne den berigende udsigt.
Mindre oaser i have, på terrasse og altan kan etableres med markise eller pergola, så beboer og pårørende kan sidde omgivet af naturen og nyde sansehaven, luften, årstidernes skiften, vinden og lydene, mens man nyder kaffe og kage og får en snak om gode minder.
Tilgængelighed på plejehjem
Akustikgardiner og/eller lydvægge kan bidrage til fleksible løsninger for at skabe rum i rum. Nogle beboere ønsker at mødes i mindre grupper eller med pårørende i mindre miljøer. Der kan også være brug for at sidde lidt selv, mens man blot lytter til livets gang på gangene og i stuen.
Mobile lydvægge kan f.eks. skabe en mere intim spiseoplevelse, hvor det, ifølge rapporten, gør det lettere at tale sammen og mindske konflikter.
Markise eller Pergola i uderum gør det mere tilgængeligt for beboer og personale, at udnytte luften og naturens oplevelser i både sol og regn.
Sikkerhed frem for alt
Både gardiner samt indvendig og udvendig solafskærmning skal kunne betjenes nemt og sikkert. Der skal ikke være løse snore eller svære systemer, som kan skabe usikkerhed på kompetencer eller fysisk formåen.
Både gardiner og solafskærmning skal være af brandhæmmende væv, og de skal være nemme at rengøre for snavs, støv og allergener. Det er blot en del af myndighedernes krav, der stilles til intuitioner generelt.
personalets arbejdsplads
”Beboerne bor ikke på vores institution. Vi arbejder i deres hjem.” Citat af en plejehjemsmedarbejder fra rapporten.
Det vidner om, at et plejehjem både er et hjem og en arbejdsplads og det fortæller om udfordringen med at skabe hjemlighed i krydsfeltet mellem bolig, arbejdsplads og en institution, der skal drives.
Gardiner, solafskærmning, tæpper og lydvægge skal på én gang skabe et roligt hjem, være praktisk og funktionelt for personalet og indfri myndighedernes krav.
Vi har et ansvar
Der er stor fokus på skabelsen af fremtidens plejehjem over alt i landet, og rapporten ”Mere hjemlighed på plejehjem” bidrager til, at fremtidens plejehjemsbeboer trives værdigt og hjemligt.
Når vi går ind i en opgave på et plejehjem, er det vores ansvar, at alle parametre tages med i betragtning. Vores faglige kompetencer og professionelle rådgivning skal sikre, at ledelsen kommer godt og rigtigt i mål, til fordel for alle der har deres daglige gang.
Kan vi hjælpe med mere hjemlighed på plejehjem?
Lad os få en faglig snak om de muligheder I har for at skabe endnu mere hjemlighed for jeres beboer.
Vi træffes på tlf. 66 17 28 00 eller via gardin-montoeren.dk
Kontakt Erhvervskonsulent